Piadina


Nu ligger Piadinadegen på jäsning
Så här ska den se ut:



Den ska bli len, slät och mjuk i konsistenten. Det är väldigt viktigt precis som med andra degar. Det är viktigt att arbeta den väl och länge.

Det här är receptet från Solens smak som jag alltid går efter:

* 500g vetemjöl special (Jag använder ett mjöl som heter Farina 00 och det är vad jag tror ett vanligt vetemjöl så alltså går det också bra)
*
Knappt 1 dl olivolja (I receptet står det att det går bra med 60 g smält smör men det är inte bra. Jag gillar inte smör!)
* En nypa salt (En nypa..snarare en matsked)
*
10 g jäst (som man lösgör i ett stort glas ljummet vatten)

Blanda mjöl och salt, häll på olivoljan. Blanda. Lös jästen i det ljumma vattnet och häll sedan över mjölblandningen. Knåda degen mjuk, slät och len. Den ska arbetas mycket. Lägg sedan under bakduk och låt vila i 1 timma.

Kavla ut till circa 3-4 mm tjocklek och stek en åt gången på en teflonpanna eller ännu bättre, en gjutjärnspanna. Vänd bara en gång. Det är bra att göra hål på brödet innan det steks för att det inte ska bli bubblor. Då bräns bubblorna och piadinan ser inte rolig ut. Den ska vara circa 15 cm i diameter. Inget fett i pannan. Låt de färdiga bröden svalna på galler.

Det går jätte bra att frysa in avsvalnade piadina och sedan ta ut dem en åt gången. Låt tina utan uppvärming. Då blir de lätt torra tycker jag.

I en piadina kan man sätta i precis vad man vill..och vill man ha en söt piadina så kan man fylla med något sött. Det går alltså att äta den med vad som helst i princip.

Färdiga piadina kommer upp ikväll så får ni se hur de ser ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0