Ett litet svar.

Här i Italien är det väl inte mycket som fungerar egentligen men jag kan absolut inte klaga på dagis. Bara på priset. Det är hutlöst dyrt med komunalt dagis. Vi får slänga upp runt 3900:- per barn och månad. Då har vi möjlighet att ha dem där mellan 7.30-15.15. Det är olika tider på in och utgång som man måste respektera. Annars får inte barnen komma in.
Hos är det så att Lilla och Stora S, flickorna får:
Börja 07.30-08.45 Vi brukar hänga vid grinden precis innan den slår igen.
Första utgång: 12.00-12.30
Andra utgång: 14.45-15.15
Om de är kvar till andra utgången så sover de den tiden de är där.

De får frukost klockan 9.00 som består av frukt.
Sedan är det lunch klockan 11.30 som innhåller förrätt, huvudrätt och tillbehör. Bröd och vatten.
Vi hämtar flickorna första utgången. Lilla A går i en grupp med 11 barn totalt och 4 lärare. Barnen är mellan 3 och 10 månader gamla. Stora A går i en grupp med 18 barn. De är alla födda 2006.

Lilla A som går på förberedningsskolan i andra klass har 3 lärare och det är 20 barn. De leker, gör utflykter, lagar mat och bakar, spelar teater och lär sig räkna och läsa. Inga läxor.
Tid:
Ingång 07.30-08.45
Första utgång: 12.30-13.00
Andra utgång: 13.30.14.15
Frukost för barn som kommer mellan 07.30-08.00 med mjölk och flingor, bröd och marmelad. Kakor. Mums! ;)
En till frukost med frukt kl 09.00 för alla barn
Lunch 11.30 samma som flickornas dagis. Lagat i köket på skolan. Precis som på dagis med bara ekologiska produkter och så mycket som möjligt från vår region.
Lilla a:s skola kostar ungefär 2500:- per månad.

Stora A har precis börjat riktiga skolan och går minsta möjliga tid. Det finns 2 möjligheter. Första är hans som jag kommer att skriva om. Andra är att gå måndag till fredag 8.30-16.30 med läxläsning på skolan.

Vi har valt att han ska gå 08.30-12.40 tisdag-lördag. På måndagar går han 08.30-16.30. Det är också enda dagen han får lunch på skolan. De andra dagarna är det lunch hemma.
Varje dag har han med sig mat som de äter tillsammans ute klockan 10.20. De har 20 minuter på sig att äta.
Det är engelska och läxor från första klass och obligatorisk blå rock. Religion har vi funderat på att ta bort från schemat eftersom vi INTE är troende.

Vi får betala allt på skolan. Inklusive skolböcker och mat. Men vet ni, jag tror att det här kommer att gå jätte bra. Jag har glada, trygga och kloka barn. Jag börjar gilla läget. Det är inte alls så tokigt. Det är skola på riktigt. Vilket jag många gånger kan fundera över i Sverige. De har en lärare för varje ämne. Och så har de 2 klassfröknar. I stora A:s klass finns det en flicka med down och det finns därför alltid en extra lärare. De är 23 barn i klassen.

Dagis får de börja med när man själv vill. Det finns väldigt många som har sina barn hemma till de kan börjar det som vår lilla a går på nu. Där börjar barnen när de är 3 år. Men om man behöver av någon anledning dagis tidigare så finns nido. Där finns det 4 olika åldersgrupper. Klasserna är väldigt små och med många lärare. Nido finns från 3 månaders ålder. Och jag älskar nido. Ärligt talat har jag ju aldrig behövt ha barnen där men 3 timmar om dagen tycker jag är väldigt bra att få vara ensam. Jag jobbar lite, handlar mat och hinner göra lite ärenden. Här får barnen gå på dagis även om det kommer syskon. Tur det, annars hade ju aldrig mina barn fått gå på dagis!
De kan dock endast börja en gång per år. Det är september. Man får förfrågan på posten i maj och måste skicka in ansökan innan juni. Sen får man svar i augusti. Alla dagis här i vår komun är efter reggio emilia metoden. Det är super.
Så här började våra barn nido:
Stora A: 9 månader
Lilla A: 5 månader. Vi hade honom sedan hemma och jag var i Sverige hela hösten. Sedan började han gå 3 timmar vid 9 månader
Stora S: 17 månader
Lilla S: 8 månader

Nu vet ni det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0