Lördags babbel

Jag läste för ett tag sedan en artikel, det kan ha varit Wendela på nätet men jag minns inte exakt. Iallafall handlade de om folks syn på gravida och mammor med barn i vagn och hur de ska göra och vara. Och när jag läste den där artikeln så blev jag så upprörd och irriterad och har många gånger tänkt blogga om den.
Den handlade om gravida som röker och mammor som dricker vin..med sina barn i vagnen bredvid.

När jag ser en gravid som röker så svider det i magen på mig. Jag skulle gärna slå ett slag i ansiktet på denne, MEN jag skulle ALDRIG säga något eller inte ens på något sätt få henne att förstå vad jag tycker. Och det här med vin.. Ja, jag kan nog tycka (för mig själv) att det inte känns helt rätt när man ser en gravid dricka vin eller annat med alkohol i. Det är ju så pass omskrivet det här med rökning och alkohol att det bara känns dumt. Jag själv levde efter alla regler och lagar man plötsligt får när man är gravid men det var enbart av min oerhörda rädsla för att göra något fel. Eftersom jag alltid har varit gravid i Italien så har jag fått dubbla regler eftersom de är olika i Italien och Sverige. Helt plötsligt var allt farligt.

Men tillbaka till vin och barnvagnar. VAD i hela friden är det för fel att dricka vin med en barnvagn bredvid sig? Visst, om personen i fråga blir full som en kråka och inte har någon annan som tar hand om barnen så förstår jag saken, men om man äter lunch eller middag och dricker ett glas vin, öl eller vad man nu vill till det så förstår jag inte felet?

Artikeln handlade om en reporter som hade låtsas mage och ställde sig på olika platser och låtsas rökte och drack vin. Detta blev så uppmärksammat att hon efter en timma inte stod ut mer och tog av sig förklädnaden.

Visst vet man att även passiv rökning är farligt för alla och det kan jag tycka ser hemskt ut med barn i närheten men vad gör ett glas vin ett barn som ligger i en barnvagn?

Här är det fullt hus och jag kan inte riktigt tänka medan jag skriver. Jag kanske skriver om det här sedan.

/Mrs E ickerökare men champangesucker

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0