En sak jag saknar..

..och som jag förmodligen alltid kommer att sakna är Luciafirande. Jag vet inte varför. Själv har jag egentligen inte varit särskilt överförtjust i luciafirande på skolan och dagis och allt men jag tycker faktist att det ändå är en ganska mysig tradition i Sverige. Lucian kommer väl egentligen från Sicilien om jag inte minns helt fel?! (vad hemskt att jag inte vet som till och med är svenska i italien). Men det där med att vara tomtenisse, eller pepparkaksgubbe eller kanske stjärngosse. Lilla Snuff skulle kunna vara lucian. äta pepparkakor och sjunga lite julsånger. Det är ändå mysigt. Ioförsig så kan jag ju göra ett eget tåg där hemma med alla barn jag har. Snuff får vara lucia. Lilla a stjärngosse och stora a pepparkaksgubbe. Det fattas en tomtenisse, men kanske kan vi hyra in en annan italosvedese från Firenze när det är dags?

Jag vet att de firar lucia på IKEa i Bologna varje år. Jag tror det är organisationen SWEa som anordnar det (fint namn på den organisationen föresten ;) I år ska jag försöka åka dit med mitt gäng.

En annan mysig tillställning är den traditionella midsommarfesten som jag saknar. Varje år! Jag vill fira midsommar. Jag fyller ju år ibland på midsommarafton så vi har firat svensk "mitt i sommaren" fest kombinerat födelsedagskalas för mig här. Det enda som egentligen har saknats är den traditionella stången och dansen runt den. Dansen kan jag ioförsig vara utan men i år får det nog bli midsommarstång. Det måste jag se till att det blir.

Igår kalas för Enea. Det var jätte trevligt att ännu en gång fira kalas med en massa barn. Mycket att äta och mycket bus med barnen. Enea fick en Cars  dvd av syskonen P. Det gick ju inte att köpa mycket annat eftersom vi fick inbjudan igår morse. Men det blev en mycket uppskattad present så det var bra iallafall.

Mr Big är i Parma nu. Jag tror han är på väg hem men det är 20 mil dit så det tar sin tid. Jag har bara MInin idag. Innan 12.30 måste jag åka med Suff och hämta lilla a och innan 13.00 måste vi hämta stora a och sedan till Dottoressan med lilla a. Vi åkte aldrig till ögondoktorn igår. Stora a blev tårtsjuk och kräktes som en räv. Förmodligen för mycket Carstårta (han sa iallafall att det var tårtan som kom upp plutten). Men också kombination gunga i 1 timmar blev för mycket. Han blev likblek och sa att han ville hem och kräkas men vi han bara in i bilen. Nu luktar bilen inte bara smutsigt (som den alltid gör) utan även riktig snusk. I Eftermiddag ska jag lämna in den på stor tvätt.

På morgonen kom en kompis hit med frukost och vi satt och pratade här i butiken i ett par timmar. Hon har precis gått hem. Det var jätte mysigt och Snuff fick sällskap av hennes 1 dag yngre son Iacopino. De lekte med alla tygprover vi har och i alla skyltfönster ;)

Nu sover Snuff som en stock men hon hostar jätte mycket.

På lördag kommer min mamma, min morfar, min syster och så har de lagt till min moster i paketet. Yihuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu jag vill ha lördag NU












Kommentarer
Postat av: KUSSE!sin lilla m

JAG VILL OSSSÅÅÅ KOMMA OCH HÄLSA PÅ=(
SNYFT

2007-05-22 @ 12:47:26
Postat av: Blonda J:s Mama

Jag vill oxå åka ner, och dricka "Sprakling"!!! Hopas allt är bra med er, kul att läsa lite från varma sköna landet igen. Vi är ju i Sverige så här är det kallt som vanligt. Hälsa till dina kära från mig.

2007-05-22 @ 16:35:49
URL: http://mona.webblogg.se
Postat av: asa

du har inte bara 1 tomtenisse utan tva. dvs B och HIM ha ha!

2007-05-22 @ 18:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0