Enklaste baguetterna

Det bröd jag bakar nu är egentligen ett recept från Monika Ahlbergs bok "min mat". Där kallas de här baguetterna för barnbaguetter. Receptet är inte rätt. De har inte skrivit med hur mycket vatten det ska vara i degen så jag har provat mig fram och gort om receptet lite.
Det här är halva receptet för jag tycker det räcker att göra 4 baguetter åt gången.

450g vetemjöl (7,5 dl)
25 g jäst (½ paket)
1/4 dl olivolja
1 tsk socker
½ Msk Salt
2½ dl  ljummet vatten

Lös jästen i vattnet. Tillsätt oljan, socker och salt. Blanda i mjölet och knaåda till en deg. (Går bra med degkrokarna på elvispen också) Låt jäsa under bakduk 45 min. Häll upp degen på bakbordet och dela degen i 4 delar. Gör baguetter av varje degbit. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Skär några tvärsnitt med vass kniv och låt jäsa 25 minuter.

Pensla med ägg och häll lite olivolja. Jag dekorerar med flingsalt och sedan in i ugnen. 250 grader i circa 15 minuter.
De ska ha fått en gyllene färg. Då är de klara. Låt vila på galler tills de svalnat utan duk över.

De här bröden går även utmärkt att göra med oliver eller nötter i. Det går också att dekorera med solrosfrön, sesamfrön eller precis vad man vill.

Enkla, snabba och goda. Byt ut vetemjölet mot annat mjöl om du vill ha annan konsistent. Med vetemjöl blir det ett väldigt "vitt" bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0