Svensk kursen

Torsdag idag! Vad gör jag nu? Jag var till Mondadoris bokshop och försökte söka någon slags bok som jag kan använda på lektionen idag men hittade bara en liten fjuttig bok. Bara grammatik också.

Ja ja, jag får helt enkelt sitta och fri konversera med snubben i eftermiddag. Det verkar inte som om det finns så många italienare som har funderingar på att lära sig svenska eftersom det inte finns några böcker! Kanske skulle jag höra av mig till svenska skolan här i Italien och fråga om de vet någon titel som jag kan söka efter.

Vilken bra ide jag kom på! WOW

S sover på soffan helt utslagen. Mr big diskar glas. Vi är på butiken och jag printar ut lite sidor som jag inte vet ändå vad jag ska göra med. Men vad gör man inte när man har lite ledig tid? Butiken är stängd idag. Torsdag. Trafiken är blockad för smoget. Fullt ös alltså?

Det roliga med att bo i ett annat land är att man tappar svenskan. Eller alltså det är inte roligt och man tappar ju inte det man redan kan, men alla nya ord som man inte tänker på när man bor i Sverige blir så knasiga, och det är dem som jag tycker är roliga. För mig låter det helt sjukt men i Sverige är det helt normalt! Och tänk, jag har ändå inte bott här så länge!

Jag kommer ihåg folk som bodde ett par år utomlands när jag var liten och sedan kom tillbaka till Sverige, då tyckte man att DE pratade så konstigt. Nu har jag blivit likadan. Jag älskar att använda italienska snabba kommentarer. Det kommer liksom inte lika snabbt på svenska längre.

Ok, nu ska jag skriva lite mer, annars får snubben inget att lära. Men det har jag ju tjatat om tidigare. Jag får väl rapportera om hur det gick ikväll när jag kommer hem

Föresten regeringen har fallit och allas vår stålmorfar Prodi har avgått!! Var ska detta sluta? En ny facistregering?? NEJ!!

OCH på företaget som jag ska till idag, ska de idag(!!) avskeda 250 personer och de väntar kaos där! Det stod i tidningarna imorse och var på nyheterna. Just här i vår stad. Då passar det ju verkligen sig att jag ska dit! OCH jag ska dessutom först till personalchefen haha. Undrar om han är på bra humör ;)

Nu slutar jag skriva.

Hip hop åt folket


E

Kommentarer
Postat av: johanna!

det kommer gå så bra idag =)

2007-02-22 @ 12:32:46
URL: http://hannajohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0